torsdag 31 mars 2011

Prisregn

Det är prisperiod igen. Både Man Booker International Prize och Orange Prize for Fiction har alldeles nyssens tillkännagivit sina långa listor och den australiensiske författaren och illustratören Shaun Tan har blivit tilldelad ALMA-priset.

Listan till the Man Booker International Prize ser ut så här:
  • Wang Anyi (China)
  • Juan Goytisolo (Spain)
  • James Kelman (UK)
  • John le Carré (UK)
  • Amin Maalouf (Lebanon)
  • David Malouf (Australia)
  • Dacia Maraini (Italy)
  • Rohinton Mistry (India/Canada)
  • Philip Pullman (UK)
  • Marilynne Robinson (USA)
  • Philip Roth (USA)
  • Su Tong (China)
  • Anne Tyler (USA)
Det är många namn här som är bekanta, men jag har egentligen bara läst Philip Pullman. Det mest intressanta med denna lista är annars att John le Carré meddelat att han inte deltar i tävlingar om litterära priser och vill att hans namn tas bort från listan. Domarna vidhåller att hans namn självklart kommer att stå kvar. Lite spännande blir det allt att se vad som händer...

Listan för Orange Prize for Fiction är ännu längre och ser ut så här:

  • Lyrics Alley by Leila Aboulela (Weidenfeld & Nicolson) - Sudanese; 3rd Novel
  • Jamrach's Menagerie by Carol Birch (Canongate) - British; 10th Novel
  • Room by Emma Donoghue (Picador) - Irish; 7th Novel
  • The Pleasure Seekers by Tishani Doshi (Bloomsbury) - Indian; 1st Novel
  • Whatever You Love by Louise Doughty (Faber and Faber) - British; 6th Novel
  • A Visit from the Goon Squad by Jennifer Egan (Corsair) - American; 4th Novel
  • The Memory of Love by Aminatta Forna (Bloomsbury) - British/Sierra Leonean; 2nd Novel
  • The London Train by Tessa Hadley (Jonathan Cape) - British; 4th Novel
  • Grace Williams Says it Loud by Emma Henderson (Sceptre) - British; 1st Novel
  • The Seas by Samantha Hunt (Corsair) - American; 1st Novel
  • The Birth of Love by Joanna Kavenna (Faber and Faber) - British; 2nd Novel
  • Great House by Nicole Krauss (Viking) - American; 3rd Novel
  • The Road to Wanting by Wendy Law-Yone (Chatto & Windus) - American; 3rd Novel
  • The Tiger's Wife by Téa Obreht (Weidenfeld & Nicolson) - Serbian/American; 1st Novel
  • The Invisible Bridge by Julie Orringer (Viking) - American; 1st Novel
  • Repeat it Today with Tears by Anne Peile (Serpent's Tail) - British; 1st Novel
  • Swamplandia! by Karen Russell (Chatto & Windus) - American; 1st Novel
  • The Secret Lives of Baba Segi's Wives by Lola Shoneyin (Serpent's Tail) - British/Nigerian; 1st Novel
  • The Swimmer by Roma Tearne (Harper Press) - British; 4th Novel
  • Annabel by Kathleen Winter (Jonathan Cape) - Canadian; 1st Novel

Här finns också flera intressanta namn. Kanske framförallt Emma Donoghue som var med på korta listan till förra årets Man Booker Prize med sin Room. Men också Nicole Krauss, vars Great House jag inte läst men måste.

Och så Shaun Tan som jag inte känner till alls, förutom att han kommer från underbara Australien. Här bjuder jag på trailern till filmen The Lost Thing som han vann en Oscar med för Best Animated Short Film och som bygger på hans bok med samma namn.



 

4 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Tur att du håller koll på det här åt oss :)

Den luttrade bibliotekarien sa...

Jag har en liten lapp, på min anslagstavla på jobbet, där det står när alla olika priser delas ut och när alla nomineringar tillkännages. Men inte kommer jag ihåg att titta på den inte. Så tur att du håller koll.

Jenny B sa...

Tack för listorna! Jag tycker om att se hur många intressanta böcker det finns, fast jag blir även litet stressad eftersom jag vet att jag aldrig hinner läsa alla... Men kanske några, någon gång!

Holly Hock sa...

Det är ju precis den här litteraturen som jag tycker så himla mycket om! Och stressad blir jag också, men för varje år så känner jag igen fler namn på listan och har läst någon mer. Så det är kul! /Therese