torsdag 16 juli 2009

Någon sorts kvartalsrapport

De senaste tre månaderna har varit ganska bra läsmånader, 31 böcker har det blivit sammanlagt. Av dem är 14 engelska och 1 fransk. Jag hade gärna sett att ännu fler varit engelska, men det kommer jag att ta igen framöver istället.

Några böcker är värda ett särskilt omnämnande:

Revolutionary Road av Richard Yates - Intelligent, träffsäkert och lysande bra.
Vilda gröna ögon av Joyce Carol Oates - En bok alldeles för mig och en sida av Oates jag inte upptäckt förut.
Thursday's Child av Sonya Hartnett - Allt jag läst av henne har varit utomordentligt bra. I sanningen en stor författare.
Oranges are not the only fruit av Jeanette Winterson - Jättebra första bok på mitt nästa djupdyk, jag kommer att läsa mycket mer av henne framöver.
Man in the Dark av Paul Auster - Austers senaste som inte gjorde mig det minsta besviken.
Twilight/New Moon/Eclipse av Stephenie Meyer - Jag sällar mig till den stora skaran.

Dessutom har jag läst facklitteratur av Gunilla Molloy och Aidan Chambers - mycket bra som gav massor av nya tankar och inspiration inför hösten.

Kvartalets överraskning: Jag trodde verkligen inte att John Ajvide Lindqvist var någonting för mig. Jag är inte stum av beundran men hans böcker når helt klart över mina förväntningar.

Alla de andra böckerna har också varit jättebra, jag har inte läst en endast dålig bok de senaste månaderna.

2 kommentarer:

Bambie sa...

enligt bonniers stora svesnk-engelska ord ok betyde chuckle- skrocka på svenska :(

Holly Hock sa...

Norstedts översätter det även med (små)skratta. Det hade passat bättre tycker jag. Finns det något annat ord Meyer skulle kunnat använda? (dvs kan vi skylla på henne?)/Therese