fredag 17 juli 2009

Slam

Är det så här killar tänker och fungerar? Den frågan snurrar runt i mitt huvud medan jag läser Nick Hornbys historia om Sam som råkar bli pappa vid 16 års ålder. Jag vet inte hur pass trovärdigt detta är, men det är verkligen en fråga jag skulle vilja diskutera med några 16-åriga killar. Vad skulle de tycka om Sam? Jag tycker ändå att han framstår som hyfsat sympatisk, fastän han rymmer till Hastings, pratar med planscher på väggen och manipulerar sina föräldrar.

Slam gör ingen djuplodande analys av ämnet, men alla frågorna finns där. Diskussionen, tankarna och frågorna kan istället fortsätta utanför bokens pärmar, om man vill. En fråga som jag själv tycker är viktig att fundera på kommer upp när Sam och Alicia första gången pratar efter att de fått beskedet att hon är gravid. Alicia påpekar flera gånger att det är deras barn och eftersom det är deras barn måste de tillsammans berätta nyheten för hennes föräldrar. Samtidigt deklarerar hon tydligt att hon har bestämt att behålla barnet och att det beslutet är enbart hennes. Den här diskussionen tror jag är viktig och angelägen för ungdomar att ha. Hur tänker de? Vem har egentligen "mest" rätt att bestämma vad i det här läget?

Inga kommentarer: