torsdag 24 mars 2011

Bokcirkeln - Fågelboken

Vem kan egentligen motstå en bokcirkel om Murakamis Fågeln som vrider upp världen? Inte jag iallafall. Även om det inte var så värst länge sen jag läste den själv, så plockar jag gärna upp den igen för en omläsning.

Som grädde på moset kan man förutom P1s Bokcirkeln, vars första program sändes i måndags, också lyssna på en bloggcirkel med A Fraction of the Web, Illusionernas blogg och Kafka på jobbet. Efter att ha lyssnat på båda är jag helnöjd. De kompletterar varandra utmärkt och tillsammans med alla blogginlägg som, jag hoppas, kommer att skrivas kan det inte bli annat än kul.

Bilden som finns längst fram bland mina tankar efter att ha läst de första 149 sidorna i boken är den av ett tomrum, ett mellanrum, en meningslös mellanakt. Detta visualiseras tydligast i gränden utan varken ingång eller utgång bakom Torus hus och i den torrlagda brunnen i ödeträdgården. Men även Torus tillvaro som arbetslös ter sig också som ett mellanspel där tiden står still och det inte verkar finnas någon riktning.

Jag tänker också på det här med katter. Den senaste boken av Murakami jag läste var Kafka på stranden och där förekommer flera katter och även en av huvudpersonerna, Nakata, som kan tala med katter och hjälper olika människor att hitta sina bortsprungna husdjur. Honom skulle verkligen Toru och Kumiko behöva tala med. Nakata skulle alldeles säkert kunna erbjuda mer handfast hjälp än Malta Kanos samtal och vattenprover. Är katter möjligtvis en återkommande inslag i Murakamis noveller och romaner?

Diskussionen om hur väl det egentligen är möjligt att känna en annan människa är naturligtvis också jätteintressant. Den där bilden av hur man ibland lyckas tända en tändsticka och lysa upp ett litet hörn i ett kompakt mörker är tilltalande på något sätt tycker jag.
 

2 kommentarer:

Anna sa...

Katten finns med i alla böcker jag läst - det är spännande att följa hans sätt att använda symboler...

Holly Hock sa...

Jamen, jag hade det liksom på känn att det var så. Och det är precis så som du säger, det är kul att "hitta" olika författares favoritsymboler. Vatten är väl också en sån sak som återkommer i fler? /Therese