måndag 3 januari 2011

Böcker, böcker, böcker och en bokcirkel

Med tanke på vårt framtida samarbete skulle jag vilja presentera Metta/Böcker, böcker, böcker lite mera grundligt.

Varför har du en bokblogg?

Mitt största intresse är just litteratur och jag har läst litteraturvetenskap i mängder på högskolan. En dag insåg jag att jag ville rikta in mig på att skriva om böcker och läsning och skapade den här bloggen. Det var först därefter som jag insåg hur stor och viktig bokbloggvärlden är för litteraturen.

Vilken bok läste du senast?

Toffs bok av Kalle Dixelius

Läser helst?


Vanliga romaner, men gärna från olika delar av världen. Tycker även om fantasy, skräck och science fiction i lagom mängder mellan varven.

Vilken bok ser du fram emot nästa år?

Det ska bli intressant att ge sig på Murakamis mastodontverk IQ84, vars två första delar kommer i mars. Ser även fram emot Det yttersta argumentet av Joe Abercrombie (april), Tornet av Uwe Tellkamp (april) och Skymningsinferno av Sjón (januari).

Om du skulle vara med i Robinson, vilken bok skulle du inte klara dig utan?

Jag är inte så mycket för omläsning, men jag tror att jag tar med Jonathan Strange & Mr Norrell som med sina 800 sidor borde kunna underhålla mig på ön

Vilken litterär karaktär skulle du vilja äta middag med?

Jag har en förkärlek för onda och vidriga karaktärer, men jag skulle aldrig vilja träffa någon av dessa. Men någon vampyr kanske vore spännande, Eric i Sookie-serien tror jag att ja skulle kunna ha en del utbyte med rent geografiskt då han ska komma från norden.

Vad jag har svarat på frågorna kan du läsa här.

Inga kommentarer: