tisdag 7 september 2010

Booker-priset - korta listan

Det här är årets korta lista till Booker-priset:


Peter Carey - Parrot and Olivier in America

Emma Donoghue - Room

Damon Galgut - In a Strange Room

Howard Jacobson - The Finkler Question

Andrea Levy - The Long Song

Tom McCarthy - C


Jag blir självklart förvånad (och lite besviken) över att David Mitchell inte kom med på den korta listan. Själv har jag inte hunnit läsa hans The Thousands Autumns of Jacob de Zoet men den var ju en av de favorittippade böckerna. En annan bok jag trodde skulle finnas med är Christos Tsiolkas The Slap som det talats mycket om. Donoghues bok Room har jag läst och tyckt om, även om jag inte tycker att den riktigt håller måttet för att vinna. Men korta listan hör den hemma på. Efter att ha läst en hel del blogginlägg är jag också nyfiken på Tom McCarthys C. Det verkar vara en bok i min smak, så den ska jag försöka läsa.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Tack för att du publicerar listan! Jag är så intresserad av Booker-priset men glömmer alltid bort att kolla upp det. Tur att du skriver ut långa och korta listan!

Nu är det du som fått en Award av mig. Se efter i min blogg!

Holly Hock sa...

Nu har jag varit och läst hos dig! Tack så jättemycket, jag blir verkligen glad! /Therese