onsdag 19 maj 2010

Nu blir det paus!

Jag har en bok kvar av Murakami, Kafka på stranden, men den får vänta lite. Några andra böcker kallar enträget på min uppmärksamhet.

Hittills i djupdyket har jag läst: Norwegian Wood, Fågeln som vrider upp världen, Underground och Sputnikälskling. De är bra titlar allihop. På japanska heter de:

Noruwei no mori
Nejimaki-dori kuronikuru
Andaguraundo
Suputoniku no koibito

Ännu vackrare.

Naturligtvis har jag lagt märke till att Murakami kommer till Litteraturhuset i Oslo någon gång mellan den 20-24 augusti i år. Programmet ser riktigt kul ut så visst hade det suttit fint med en Norge-resa, men så blir nog inte fallet. Jag hoppas istället att ni som är där skriver långt och utförligt åt oss andra att läsa.

Hans senaste bok i Japan, 1Q84, som förresten verkar vara tre böcker, har tydligen blivit omåttligt populär. Den borde väl snart översättas till engelska åtminstone, så att den går att läsa. Intressant titel där också.

2 kommentarer:

Catrin sa...

Jag bara MÅSTE åka till Oslo hör jag!

Holly Hock sa...

Gör det! Och skriv ett låååångt blogginlägg. Det verkade vara riktigt bra kringarrangemang, så boken in en långhelg. /Therese