tisdag 18 maj 2010

Etikett och kommunikation: att överleva i Japan

Den här boken hittade jag på biblioteket och visst passar den bra att läsa ihop med Murakami. Boken är tänkt som en hjälp för svenska företagsmänniskor som vill göra affärer med japanska dito men fungerar utmärkt även för den som bara är lite intresserad (som jag till exempel).

Japan är verkligen en annorlunda kultur jämfört med vår egen. Det är stora skillnader och det verkar ligga i det faktum att det japanska samhället är bygger på kollektivet eller gruppen medan vårt samhälle ger mer utrymme för individen. Tanken att gruppens harmoni och välmående är viktigast får naturligtvis konsekvenser för hur man ser på det här med jobb, sociala kontakter, ja det mesta.

Jag upplever det som väldigt annorlunda och för mig känns det som ett nytt sätt att tänka. Intressant. Sen verkar de vara så otroligt många också.

Kanske hjälper boken mig inte att förstå Murakamis böcker bättre (det har den ju heller aldrig gjort anspråk på), men jag ser och lägger märke till en del saker i böckerna som jag tidigare inte ägnade en tanke. Det här med visitkort till exempel. Och Okada som är arbetslös och mest går och driver runt i Fågelboken, det är nog egentligen en ganska konstig företeelse i Japan.

Boken är skriven av Pia Moberg och Karin Cederholm och finns dessutom att köpa hos Agnes i Lund.

3 kommentarer:

agnes i Lund sa...

Så bra att du läst den. Den verkar bra! Länkar från bokhandeln till ditt inlägg.

Ingrid sa...

Intressant! Den boken vill jag läsa. Man glömmer så lätt kulturskillnader när man läser böcker från främmande länder.

Holly Hock sa...

Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att det är livsnödvändig läsning om man är på väg till Japan. Jag tycker det verkar vara ett otroligt spännande och annorlunda land.
Och jag tycker Murakamis böcker nästan är lite bedrägliga på de viset att de verkar så västerländska. Jag har en känsla av att det är mycket typiskt japanskt som helt enkelt går mig förbi för att jag inte vet bättre. /Therese