måndag 10 maj 2010

Fler Murakami-funderingar

Okej, så Murakami och Auster tillhör samma postmodernistiska ådra. Men jag kan inte låta bli att fortsätta fundera. Vad finns det för kvinnliga postmodernistiska författare? Ja, postmodernistisk måste väl räknas som ett ganska luftigt epitet i det här sammanhanget, men vem skulle kunna vara en kvinnlig motsvarighet till Murakami?

Själv kommer jag inte på någon. Det närmsta jag kommer är nog Marguerite Duras, men hon saknar det surrealistiska inslagen. Men kanske är det ändå bland de franska författarna man skulle kunna hitta en kandidat?

3 kommentarer:

Mrs. B sa...

Spännade fråga! Siri Hustvedts första roman, "Blindfold"; Jeanette Winterson skriver också både metalitterärt och utgår ibland ifrån någots slags splittrat jag. Hennes "Written on the Body" kommer jag att tänka på; Angela Carter har jag inte hunnit läsa ännu, men flera av hennes romaner ska var väldigt surrealistiska; Toni Morrisons "Beloved" brukar också läsas som en postmodern roman, där historien inte längre går att förstå linjärt utan kollapsat (samma sak kan sägas om hennes "Solomon's Song")och slutligen Kathy Acker, som verkligen kan kallas postmodern i det sätt på vilket hon skriver om/lånar från tidigare realistisk litteratur. Till viss del kan nog både Margaret Atwood och Fay Weldon också kallas postmoderna.
Sisådär, en lista på postmoderna kvinnliga författare.

Dolly sa...

Post-modernism är onekligen ett stort begrepp och man kan ju läsa in massa olika saker i det.

Men Sara Stridsberg tänker jag på som en post-modernistisk författare, hon har gett litteraturen en ny dimension.

Holly Hock sa...

Nämen, supertack! Det finns alltså en del att läsa, även efter Murakami ;) /Therese