onsdag 3 mars 2010

Lässchemats tid är nu

Jag vill så gärna läsa ut Canterbury Tales innan jag åker till London. För att det ska hända krävs disciplin, vilket innebär - lässchema. Här gäller det att räkna sidor och kapitel, dagar och veckor, för att sedan lägga upp en plan. Än så länge håller planen perfekt, jag hinner till och med läsa annat också.

Chaucers berättelser är fascinerande att läsa, kanske framförallt eftersom de skrevs för så länge sen. Men sjuhundra sidor medeltidsengelska i ett svep är i väl mastigaste laget, även för mig. Därför får det bli i mindre portioner, lite då och då. Om några veckor är jag färdig.

2 kommentarer:

kontakt sa...

Lässchema? Oj. Tar inte sånt bort läsglädjen?

Holly Hock sa...

Jag var tvungen att tänka lite på din fråga, därför dröjde svaret. Jo, jag tycker nog också det kan låta tråkigt med ett lässchema. Men för mig tar det inte bort något nöje med läsningen, fast det beror ju på boken och anledningen till varför jag läser den mer än hur jag lägger upp läsningen. Jag är nog en pliktmänniska som trivs med att göra upp listor och bocka av och så där du vet. /Therese