måndag 8 mars 2010

Kvinnodagen på stadsbiblioteket i Skövde

Det här var ett riktigt bra sätt att ändå på något sätt fira internationella kvinnodagen. Jag är alldeles nyss hemkommen från en författarkväll med Maria Sveland och Amanda Svensson. Hey Dolly, av Svensson, läste jag med stort nöje för inte alltför länge sedan. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var ganska brutal, mycket rolig och träffsäker. Ikväll läste hon rätt mycket ur sin bok, bra visserligen, men jag tycker nästan bättre om när författare pratar om sina böcker, sitt skrivande eller ett ämne de verkligen brinner för. Men hon skriver rackarns bra, så jag hoppas att det kommer fler böcker.

Maria Svelands Bitterfittan har jag inte läst. Hon läste också ur sin bok men talade också mycket och engagerat om feminismen idag. Jätteintressant. Jag måste definitivt läsa hennes bok snart. Dessutom berättade hon att hennes nästa bok, Att springa (om jag minns rätt), kommer ut i augusti.

Jag är som sagt dålig på att uppmärksamma internationella kvinnodagen. I år blev det trots allt riktigt bra. Nästa år, däremot, kommer jag ta tillfället i akt att fira lite extra.

Inga kommentarer: