onsdag 3 februari 2010

Omläsning - Harry Potter and the Deathly Hallows

Nu har jag bara sista boken om Harry kvar och jag tycker nog den här gången att de senare böckerna bara blir bättre och bättre. Den här börjar väldigt dramatiskt med Harrys flykt från Privet Drive där han och andra Ordermedlemmar blir anfallna av Death Eaters.

Jag tycker också att Rowling får till ett bra avsked mellan Harry och Dursleys, vad jag kommer ihåg är det här sista gången de nämns i böckerna. Inte för mycket åt något håll. Men ändå någon sorts försoning.

Annars har jag fullt upp i mitt huvud att försöka hålla reda på horcruxarna. Hittills har två blivit förstörda, Tom Riddles dagbok och Marvolos ring. Den tredje horcruxen är Slytherins halsband, som de inte har hittat än, och en horcrux är naturligtvis Harry själv, även om inte han vet det vid det här laget. Sen tror jag att det mer eller mindre tydligt har framkommit att Voldemorts orm, Nagini, är en horcrux, tillsammans blir det fem. Vilka de sista två horcruxarna är kommer jag inte ihåg. Men det är bara fortsätta läsa...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du, horcruxen gav jag upp på. Det blev för komplicerat för en gammal kärring att hålla reda på, så jag läste och njöt ändå.

Holly Hock sa...

Så gjorde jag också vid första läsningen. Men den här omgången tänkte jag att jag skulle ha lite mer koll. Men jag får inte riktigt ihop det ändå, borde inte Voldemort själv också ha en liten bit själ i sig? Då blir det väl åtta horcruxar? Kanske att Rowling får hålla ordning på dem själv även i fortsättningen... /Therese