fredag 8 januari 2010

Min läsinspiratör

När jag gick på mellanstadiet på åttiotalet fanns det en lärare på skolan som hade till uppgift att inspirera oss elever till att läsa. Jag minns hur hon med jämna mellanrum (varannan månad?) kom till vårt klassrum med en papperskasse från ica full av böcker som hon lånat på biblioteket. En efter en plockade hon upp dem ur kassen och berättade för oss. Hon berättade och vi fick låna. Jag hade alltid svårt att välja och lånade alltid flera stycken. Jag älskade timmarna när hon kom och pratade böcker och hennes tips breddade verkligen min läsning.

Vem har inspirerat din läsning?

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken god idé- en "läsinspiratör". Jag hoppas att fler skolor har tagit efter. Min största läsinspiration? Jag tror att det var min lärarinna på mellanstadiet - Gunnel hette hon. Hon inspirerade genom högläsning av klassiska verk. Hemsöborna, Kejsaren av Portugallien etc. Högläsningens betydelse kan inte nog understrykas.....

agnes i Lund sa...

Bra att du påminner, Ingrid! Det är verkligen så. Många lärare tror att det hör lägre stadier till men det hör verkligen hemma också på gymnasiet.

Tror det var min far som fick mig att upptäcka böckerna. Han var en romanläsande bonde. . .

Holly Hock sa...

Dessa lärare, Ingrid! Det finns så många som gör så mycket rätt.

Agnes i Lund: Vad härligt med din pappa! Nu påminde du mig om ytterligare en läsinspiratör. Henne bloggar jag om imorgon tror jag. /Therese