torsdag 19 februari 2009

Framtidens bok

Apropå diskussionen hos Bokhora har jag fått upp ögonen för den här kindlen. Jag kan ju tycka att den ser ganska okej ut, lite startrekkig sådär. Jag skulle nog till och med kunna drista mig till att prova. Men tror jag att den innebär den traditionella bokens undergång? Nej.

Jag tror på boken även i framtiden, dess form är så enkel men ändå genialisk. Och kindlen behöver bli bra mycket billigare för att slå igenom på bred front. (Och få ett hanterbart svenskt namn, ganska otympligt i sin nuvarande form.)

Som jag har förstått det är e-bokhandel idag i stort sett obefintlig. Sen är det det här med att läsa från skärm. Tillgången på böcker och texter via internet är ju ganska stor, men jag tror aldrig jag hört talas om en endast människa (eller elev heller för den delen), som faktiskt sitter och läser större mängder text direkt från skärmen.

Jag välkomnar gärna nya sätt att ta till sig litteratur, men jag tror fortfarande att boken, som vi känner den idag, är långt ifrån uträknad.

Inga kommentarer: