onsdag 14 januari 2009

En halv gul sol

Jag är fortfarande jätteavundsjuk på alla er som kan gå på Bokhoras läsesalong och diskutera den här boken. För den var så bra. Ett stycke nigeriansk historialektion och jättemycket mer. Chimamanda Ngozi Adichie har tidigare skrivit Purple Hibiscus som var nominerad till the Man Booker prize 2004. Hon är dessutom på gång med en ny bok med noveller, The Thing Around Your Neck.

En halv gul sol är en beskrivning av ett krig, krigets mekanismer och hur människorna som genomlider kriget reagerar. Naturligtvis föder det egna tankar och frågor. Hur skulle jag reagera i en liknande krissituation? Skulle jag göra som tvillingarna Kainene och Olanna, stanna kvar, tro på seger och härda ut, eller skulle jag göra som deras mamma, fly till London och vänta ut kriget på behagligt avstånd? Och hur hjälper man egentligen på bästa sätt människor som är drabbade av krig, svält och fattigdom? Det är inte utan att tankarna ganska fort vandrar till Gaza...

Men boken är så mycket mer än bara en beskrivning av ett krig. Det handlar ju också om människorna; Richard som kämpar för sin plats i sitt nya hemland och i sitt förhållande med Kainene, Olanna och Odenigbo vars relation fördjupas men också balanseras om, och Ugwu som tillslut finner sin uppgift i livet. Jag tycker särskilt om syskonrelationen mellan Olanna och Kainene. Inte för att den på något vis skulle vara självklar och okomplicerad, den är precis tvärtom. Men när jag läser om dem kan jag ändå inte låta bli att önska att jag hade en syster...

Inga kommentarer: