söndag 21 december 2008

Vredens druvor, del 2

Ikväll hade vi träff med en av de bokklubbar jag är med i och boken för kvällen var The Grapes of Wrath av John Steinbeck. Jag har ju skrivit om den här förut, men jag vill ändå delge ytterligare några tankar.

Vi pratade mycket om Steinbecks otroligt fina miljöskildringar, hans levande och genuina personporträtt och framförallt hans symbolik. Symbolen av modern är stark, både genom Ma Joad, familjens sanna ledstjärna, och även på slutet bilden av Rose och den döende mannen, där hon iklär sig rollen av modern som ger liv. Slutet är väldigt gripande och lämnade mig mycket fundersam. Är det ett "lyckligt" slut eller djupt tragiskt? Jag tror vi kom fram till att det är både och. Slutet är kraftfullt eftersom det visar just på kvinnans och moderns betydelse som bäraren av någonting värdefullt, förmågan att ge liv. Samtidigt visar det på den djupa nöden eftersom gåvan Rose ger den döende mannen egentligen var menad för hennes döfödda barn. Vad kan vara mer tragiskt än så?

Nästa bok vi kommer att läsa i vår bokklubb är Fallen av Joyce Carol Oates.

Inga kommentarer: