söndag 30 november 2008

Mina bokklubbar

Jag deltar alltså i två olika bokklubbar. Två bokklubbar med lite olika karaktär.

Den "äldsta" består av före detta språklärarkollegor till mig. Vi turas om att välja böcker och vi har en bok där vi antecknar kortfattat handlingen och ger betyg på en femgradig skala. Var och en av oss fyra deltagare väljer också tre adjektiv var som vi tycker passar boken. För det mesta är vi ganska överens om det vi läst, men naturligtvis händer det att vi uppfattat böcker olika. Den bok vi läser till nästa gång är The Grapes of Wrath som jag redan skrivit om här på bloggen. Framförallt ser jag fram emot att diskutera slutet med dem. Som ni redan vet har jag mina funderingar där.

Den andra bokklubben består av en samling kollegor som alla arbetar på naturbruksgymnasiet Sötåsen i Töreboda. Alla är hängivna läsare, men eftersom vi arbetar på just ett naturbruksgymnasium består vår grupp av såväl humanister och lantmästare som agronomer och biologer. Vi har ofta ganska olika åsikt om böckerna, vilket bäddar för givande diskussioner.
Vi genrebestämmer alltid de böcker vi läst, det blir ganska skruvat, ja, ni ska få ett smakprov efter nästa träff i januari. Boken som ska läsas till nästa gång är En halv gul sol.

Båda bokklubbarna har hållt igång i flera år och det som slår mig är hur väl man lär känna varandra genom att diskutera böcker.

Säg mig vad du läser och jag ska säga dig vem du är...

Inga kommentarer: