torsdag 13 november 2008

Die Welle

Idag har jag varit på ytterligare en föreläsning (ja, fortbildningarna har duggat tätt den sista tiden) kombinerat med filmvisning av Die Welle. Christer Mattsson, som skrivit boken Ingen blir nazist över en natt, förläste om nynazism hos ungdomar och hur han arbetar med sina elever för att motverka intolerans.

Filmen var bra, dramatisk och angelägen. Christer Mattssons förläsning kompletterade perfekt. Han var engagerad och mycket trovärdig. Speciellt en grej han sa tog jag åt mig och kommer att fundera över den närmaste tiden. Han menade att vi oftast fokuserar på offren under andra världskriget och försöker sätt oss in i deras situation. Inte alls fel eller konstigt, men om vi vill förstå vad som hände måste vi istället försöka sätta oss in i förövarnas situation. Utifrån offrens perspektiv är övergreppen naturligtvis svåra att begripa. Det är istället utifrån ss-officerarnas synvinkel vi kan försöka närma oss en förståelse för hur detta hemska kunde hända. Obehaglig tanke, men det ligger någonting i det.

Han menade också att det egentligen inte handlade om själva dödandet utan att avrättningarna och gaskamrarna var en konsekvens av en vilja att bli av med olika folkgrupper. Inte för att förminska folkmorden som skedde under andra världskriget utan för att försöka se vilka mekanismer som ligger bakom. Tänkvärt. Jag kommer genast att tänka på De välvilliga av Jonathan Littell. Den behöver jag nog läsa inom en inte alltför avlägsen framtid...

Inga kommentarer: