tisdag 18 oktober 2011

Scheuermann - uppdaterad














Nja, vi var nog en ganska enig bokcirkel som alla tyckte det snygga språket var den största behållningen i Timmen mellan hund och varg. Berättelsen om de två systrarna trollband mig inte alls.

Däremot så läste jag Scheuermanns novell "Krig eller fred", som förresten ingår i novellsamlingen Rika flickor, och det var någonting helt annat. Det stiliga språket finns med, men här hittar jag också en människa och en historia som fångar mig och intresserar mig. Triangeldramat som spelas upp är träffande och tonen humoristisk. Och allt på bara några futtiga 30 sidor. Inte illa.

Efter Timmen... var jag inte särskilt pigg på att plocka upp någonting annat av Scheuermann. Men nu, gärna! Vad jag förstår har hon inte skrivit någon mer roman, men däremot finns ju hennes novellsamling Rika flickor på svenska!

Här kan ni läsa en intervju med Scheuermann.
  

6 kommentarer:

Moa sa...

Jag gillade verkligen Rika flickor! Riktigt krypande stämning och många träffsäkra porträtt av människor som kanske helt enkelt har det lite för bra...

Jenny B sa...

Tack för tipset om novellen! Det är bra att veta att en författare har en annan röst i en annan bok, så att man inte ger upp om man blir besviken av den första man läser.

Holly Hock sa...

Haha, ja, den beskrivningen stämmer in bra på Krig och fred. Jag måste nog verkligen läsa resten av novellerna i Rika flickor.
Timmen mellan hund och varg är ju också hennes första roman och helt hopplös var den ju inte. Så hon är helt enkelt en författare värd att följa och läsa mer av!
/Therese

snowflake sa...

Hej Holly Hock, har du bloggpaus?

Matilda sa...

Var är du? Jag saknar dig!

Holly Hock sa...

Ja, det blev en ordentlig paus. Välbehövligt ibland. Men nu är jag tillbaka. ;) /Therese