torsdag 4 november 2010

The Blindfold





















The Blindfold
är Siri Hustvedts debutroman och består av fyra delar som var och en för sig berättar en egen historia om Iris Vegan och samtidigt tillsammans ger en löst sammanhållen bild av hennes liv under sin tid som doktorand.

Jag blir ofta anklagad av mina vänner för att läsa "konstiga" böcker, och det här är en sån bok. Iris träffar konstiga människor, gör konstiga saker och har konstiga förhållanden. Men jag tycker ändå att det är intressant att läsa om. Texten provocerar mig att tänka nya tankar och fundera över livet på ett sätt jag inte gjort förut. Jag känner inget behov av att förstå precis allting jag läser, så länge texten är välskriven och jag känner att det finns någonting i texten som intresserar mig.

Och det finns det här. Till exempel Iris och fotot som hennes pojkväns kompis tar av henne och som tillslut lever sitt eget liv. Ett foto Iris själv aldrig har tyckt om. Där hon tycker att hennes kropp ser ut att falla isär, och som under utställningen paras ihop med ytterligare ett provocerande motiv.

Som ni säkert redan lagt märke till blir Iris just Siri baklänges. Vegan är också Siri Hustvedts mammas efternamn som ogift.


Det här inlägget skrev jag i början av augusti 2009. Om jag skulle skriva om boken idag skulle jag vilja lägga till några saker. För det första tycker jag det märks ganska tydligt att det här är hennes debut. En mycket bra debut på många sätt som följts upp av ännu bättre verk. Samtidigt som hon har utvecklat sitt skrivande syns det tydligt att vissa teman återkommer i flera av hennes romaner. Till exempel fascinationen över okända, döda, människors ting och triangeldramat mellan den som blir avbildad, den som avbildar och själva porträttet. Det första exemplet har jag fortfarande svårt att förstå, det andra har satt igång mer egna tankar hos mig själv. Allt finns här, i hennes debut, redo att utvecklas mer.

4 kommentarer:

JanB sa...

Håller med: "fortfarande svårt att förstå" första delen!
Planer inför lördagen?

Holly Hock sa...

Jag har precis mejlat dig, Jan. Får vi se hur vi får ihop det på lördag. Kul ska det bli hur som helst. /Therese

JanB sa...

Något jag läst dök upp - Hermia skrev 20090205 om Ögonbindeln:
"Det är en roman jag skulle vilja göra en schematisk beskrivning av för det är något med kronologin som oroar mig."
Jag har börjat!

Hermia Says sa...

Jan, vad spännande! Du gör det!! Jag var nog alldeles för frustrerad för att gå tillbaka och försöka... Det jag minns mest från romanen är nog den oroande kronologin, eller bristen på ordning.

Holly Hock & Jan; Tyvärr ska jag inte till författarscenen, är just nu i Oslo. Men någon gång skulle det vara jättekul träffas där vid något annat tillfälle! Intensivbokcirkla.

Det är så intressant följa djupdyken här. Jag tror inte jag skulle ha tålamod att dyka ned så där intensivt, det är så många författare som pockar på samtidigt. Men jag förstår det ger en extra dimension, det du skriver om bilden, fotot som tema är jättespännande. Men det kommer jag ju inte ihåg för det går så lång tid mellan böckerna jag läser. Ett par författare jag skulle kunna tänka mig att djupdyka i är Milan Kundera och nyfunne favoriten Lars Saabye Christensen...

Trevlig Stockholmshelg!