onsdag 20 oktober 2010

Djupdyk i november

Jag längtar massor till den 6 november då Siri Hustvedt besöker Internationell författarscen i Stockholm och kan helt enkelt inte motstå tanken på ett djupdyk i hennes romaner. Det blir ett kort men intensivt dopp i samband med hennes Sverigebesök, en långhelg från den 4 till den 7 november. Det blir hennes fyra första skönlitterära romaner som står i fokus: The Blindfold, The Enchantment of Lily Dahl, What I Loved och The Sorrows of an American. För en gångs skull längtar jag till november.

10 kommentarer:

Den besatta sa...

Jag är extremt avundsjuk! Har inte möjlighet att åka till Stockholm och närvara :-(
/Kiki

Hermia sa...

Ser fram emot att följa ditt djupdyk! Har läst de fyra men på svenska, vid olika tillfällen och med olika hög grad av gillande.
Hoppas du får det trevligt i Sthlm!

Anonym sa...

Ska också dit men tror inte jag hinner med något djupdyk ihennes romaner. Möjligtvis i någon..../Pia

JanB sa...

Så roligt med detta djupdyk! Jag hänger på om jag får. Har dessutom just beställt "A Plea for Eros" och läser (om) "The Shaking Woman".
Gillar de kopplingar hon gör mellan sina olika romaner (tex att Leo Hertzberg får återkomma), blinkningar till Auster - och namnet på huvudpersonen i "Blindfold"!/Jan

Holly Hock sa...

Kiki och Hermia: Ja, det här kommer bli så roligt!
Pia: Då kanske vi ses?
Jan: Självklart ska du hänga på. Och jag tror dessutom att Lily Dahl också dyker upp i en av Austers romaner. "Leviathan" om inte jag minns fel. Det måste jag kolla upp såklart. Hur är det med "The Shaking Woman", är den skönlitterär?
/Therese

JanB sa...

Så här skrev jag i februari:
Siri Hustvedts nya bok heter "The Shaking Woman or A History of My Nerves" och kom ut i år. Hennes fyra tidigare romaner finns på svenska. Den senaste heter
"Sorgesång" ("The Sorrows of an American"), och det finns ett klart samband mellan denna och hennes nya bok.
"The Shaking Woman" är så HELT ANNORLUNDA! Hela boken är en fallbeskrivning - om Siri själv och vad som drabbat henne. Det är naket och utlämnande - hela tiden återvänder hon till: Men hur passar dessa teorier in på det som händer mej? Det är vetenskap, en hel encyklopedi (med notapparat!). Det är så BRA! En recension skulle passa lika bra i Läkartidningen som i DN!/Jan

Anonym sa...

Är det inte "The Shaking Woman" hon ska prata om den 6 nov? Hoppas att det finns möjlighet att köpa den/få den signerad då! :)/Pia

Holly Hock sa...

Nu har jag beställt The Shaking Woman också! Måste nog läsa den med, fast jag är lite nervös att det ska vara mycket fackspråk? Antagligen kommer den 6 november handla mycket om den, men jag hoppas att de även pratar om hennes tidigare romaner. /Therese

JanB sa...

bokhoras ev förträff på em 6/11 (om "Sorgesång") blir ej av. Har frågat Johanna L.

Holly Hock sa...

Men då får vi väl se till att träffas ändå, eller hur? /Therese