tisdag 19 oktober 2010

C

Jo, jag har ändå lite att säga om denna bok, som jag en gång i tiden trodde var något för mig.

Ian McEwan gav på Kulturhuset ett tips, som egentligen kom från någon annan som jag inte kommer ihåg vem det var. Tipset gick ut på att man vid läsning skulle strunta i att söka efter teman och istället leta efter detaljer i berättelsen som man tycker om lite extra. Denna teknik försökte jag applicera på Tom McCarthys C. Och det gick bra. Jag uppmärksammade snabbt trädgården till huset där huvudkaraktären Serge Carrefax växer upp. En helt underbar trädgård på alla sätt och vis som på flera sätt lyfte upp den till att börja med motsträviga texten. Problemet kom när trädgården en bit in i historien försvinner ur handlingen - helt.

Jag har funderat över vad det är med denna roman som inte faller mig i smaken och kommit fram till två möjliga svar. För det första har den en huvudperson som inte intresserar mig särskilt mycket. För det andra är det väldigt många tekniska manicker, framför allt olika sorters radiosändare, som tar väldigt mycket textutrymme. Teknik har aldrig varit min grej.

Inga kommentarer: