söndag 22 augusti 2010

Promenader i Paris














Boken Promenader i Paris var verkligen en guldgruva att ha med sig. I boken finns kartor och beskrivningar av fjorton olika promenader, en introduktionstur och sedan olika promenader med teman som till exempel "Lärdom och revolt: Quartier Latin", "Palats och hemliga trädgårdar: Till Les Invalides" och "Öluffen: Ile St-Louis och Ile de la Cité". Vi gick introduktionsturen första dagen vi kom till Paris och precis som utlovat gav den en smak av allt det staden har att erbjuda. Den var verkligen perfekt att börja med för det kändes så tydligt att nu var vi i Paris!

Vi gick även ett par av de andra promenaderna och jag hittade verkligen många nya gator och torg att tycka om. Framförallt upptäckte jag hur otroligt mycket jag tycker om vänstra stranden och området kring Quartier Latin och St-Germain-des-Prés (det visst jag redan sedan tidigare, men den känslan bekräftades och cementerades efter årets resa). Vi upptäckte en liten men ack så rikt utsmyckad kyrkogård på Montmartre och ett helt underbart Medeltidsmuseum. Samma dag som vi upptäckte muséet gick vi också förbi Louvren med dess milslånga köer. Vid Medeltidsmuséet fanns inte tillstymmelsen till kö men däremot, bland annat, otroligt vackra gobelänger.

Visst, jag har varit i Paris förut och hittar runt lite här och var. Men så hemma är jag inte att promenaderna inte gav mig tillfälle att upptäcka nya platser. Det märks också mycket tydligt hur koncentrerade alla turisterna är till de stora, kända attraktionerna, dvs Eiffeltornet, Champs-Elysée, Notre Dame, Louvren och Montmartre. Där var det smälltjockt med folk och köer på minst en och en halv timma. Men gick man bara ett par gator där ifrån var det betydligt lugnare och Paris visade sig från en otroligt charmig sida.

Jag har dessutom hemma boken Promenader i London. Den kommer jag att prova senare i höst. Båda böckerna köpte jag hos Agnes i Lund.

Inga kommentarer: