måndag 2 augusti 2010

Booker-läsning

Japp, jag sprang genom halva stan i ösregnet för att komma till biblioteket och låna den enda boken de hade på årets långa lista. Alan Warners The Stars in the Bright Sky låter mest som en chick-lit när jag läste som hastigast på baksidan. Sex tjejer som tillsammans åker till Gatwick airport för att ta en sista-minuten-resa till någon solig strand, låter inte det som chick-lit? Jag har läst ungefär halva nu och inte är det chick-lit i traditionell mening iallafall. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, men jag tycker den är ganska kul. Utan att avslöja för mycket kan jag ändå säga att jag är fundersam. Ja, fundersam fast road.

Enligt spelbolagen kommer det dock inte bli Warner som kammar hem priset. Hos dem är det Mitchell som är favorit och Emma Donoghues Room och framförallt Christos Tsiolkas The Slap går bättre och bättre.

Jag tänkte åtminstone försöka läsa så många av böckerna jag hinner innan den 7 september och då är tiden alltför knapp för bibliotekets fjärrlån tyvärr. Så jag har lagt en beställning hos The English Bookshop på Mitchells The Thousand Autumns of Jacob de Zoet (han är inte bara spelbolagens favorit utan också min) och Dunmores The Betrayal, eftersom jag tyckte så jättemycket om hennes A Spell of Winter.

2 kommentarer:

Fru E sa...

Jag är också sugen på Booker-böckerna, men som vanligt är det många böcker redan i min att-läsa-hög. Kul att följa din läsning och se vad du tycker!

Holly Hock sa...

Så är det här också, men några borde jag nog hinna med iallafall. Vi får se... /Therese