fredag 20 augusti 2010

Äntligen Shakespeare & Co

För mig var det riktigt stort att få besöka denna mytomspunna bokhandel. Väl i Paris upptäckte jag att jag glömt adressen hemma. Någonstans i närheten av Notre Dame var allt jag visste. Min vana trogen tänkte jag "hur svårt kan det va?" och traskade glatt iväg mot vänstra stranden.

Inte svårt alls, visade det sig. Shakespeare & Co ligger verkligen precis mittemot Notre Dame. Och besöket var alldeles, alldeles underbart! Det kändes riktigt högtidligt att gå där i de trånga gångarna och böja sig ner lite nu och då för att leta efter en speciell titel eller författare. Sängarna stod där på andra våningen (jag undrar om det fortfarande sover människor i dem?) och böckerna fyllde ut varendaste liten vrå. Den här bokhandeln är verkligen unik i sitt slag med sin historia och sin ideologiska bakgrund. Jag har iallafall inte någonsin hört talas om maken.

Naturligtvis var det mycket folk. Shakespeare & Co är numera en av Paris turistattraktioner och häri ligger också dess Akilleshäl. Det är på gränsen till att bli för mycket turistattraktion och för lite bokhandel enligt mig. Det kan hända att jag skulle uppfatta det hela annorlunda om jag besökte bokhandeln igen i februari istället för augusti. Jag hoppas faktiskt det. Ja, Shakespeare & Co är troligtvis ännu charmigare om man kommer dit lite småspringande för att söka skydd från till exempel novemberrusket.

Men för tillfället är jag helnöjd med mitt augustibesök.

Inga kommentarer: