onsdag 10 februari 2010

Omläsning - Harry Potter och the Deathly Hallows

Jag läste de sista sidorna i sista Harry Potter-boken i söndags, så det här blir sista inlägget. Det har varit riktigt bra att läsa om alla böckerna. Jag lade märke till mycket mer och mycket annat den här andra omgången.

Jag tycker fortfarande slutet håller. Jag kommer ihåg att jag inför sista boken var orolig över hur Rowling skulle lyckas avsluta. Alla böckerna är så bra, tänk om slutet faller pladask? Visst är det lite Jesus-varning, men jag tycker ändå att hon håller sig på rätt sida gränsen.

Den här gången tyckte jag Dobbys död och begravning var jättesorglig. Jag kommer inte ihåg om jag fällde några tårar vid första läsningen, men det gjorde jag definitivt nu. Faktiskt mer än när Dumbledore dör. Dumbledore är lite för perfekt för min smak. Visst åker glorian lite på sned i sista boken, men han är fortfarande lite för god för att bli intressant i mina ögon.

Jag funderar över huruvida Rowling kommer att publicera fler böcker, andra böcker. Det är självklart svårt att ge ut någonting efter en sådan enorm succé. Har hon fler, lika fantastiska, historier på lager önskar jag naturligtvis av hela mitt hjärta att hon delar med sig av dem. Annars får hon väldigt gärna skriva Hogwarts: A History.

Inga kommentarer: