fredag 29 januari 2010

Omläsning - Harry Potter and the Half-Blood Prince

När jag läste den här första gången visst jag redan innan att någon av huvudkaraktärerna skulle dö. Det var naturligtvis spännande att se vem det var och samtidigt förstörde det lite läsupplevelsen. Jag var så himla spänd och fokuserad på att någon skulle dö, att jag bara väntade på att det skulle hända och liksom stressläste igenom boken. Den här gången kan jag ta det lite mer coolt.

Den sjätte boken om Harry Potter skulle man nästan kunna säga egentligen mer är boken om Voldemort. Nu berättas mer utförligt om hans uppväxt och bakgrund, vilket är viktigt för förståelsen. Dessutom är det ju nu horcruxarnas funktion förklaras.

Sen är det dessutom mycket mera kärlek i den här boken. Det är kärleksdrycker och hångel så det står härliga till.
På tal om kärlek, så hade jag någon sorts föreställning första gången det begav sig att Harry tillslut skulle bli ihop med Hermione. Nu blir det inte så, vilket bara är bra, tycker jag. Hon och Ron passar mycket bättre ihop. Harry och Ginny blir också bra ihop, fast visst är Ginny ganska anonym i böckerna? Jag kommer inte riktigt ihåg, men hon kanske blir tydligare i sista boken?

Inga kommentarer: