tisdag 29 december 2009

Ute i bokhandeln

Både innan jul och nu under mellandagarna har jag försökt handla böcker i vår (enda kvarvarande) bokhandel här i Skövde, en Akademibokhandel. Den motsvarar kanske inte riktigt mina önskningar, men är bättre än ingenting tänker jag.

Men jag vet inte jag, jag blir mest lite småarg varenda gång jag är där. Utbudet av böcker är så förtvivlat smalt. De enda böcker jag hittar är de allra senast utgivna och/eller de allra mest kommersiellt gångbara.

Jag förstår att ingen fysisk bokhandel kan ha ett sånt gigantiskt lager att alla kunder kan hitta precis de böcker de efterfrågar. Men lite bredare skulle väl sortimentet kunna vara? Jag har heller ingenting emot att vänta på att de tar hem boken, men här blir jag istället hänvisad till en dator för att beställa hem från Bokus. Det kan jag lika gärna göra själv hemifrån.

Jag tror ändå att Akademibokhandeln håller på att bita sig själv i svansen. Den här artikeln är kanske ett tecken på detta.

Inga kommentarer: