onsdag 11 november 2009

Lyra's Oxford

Den här nätta lilla boken läste jag för några veckor sedan. Man kan inte direkt kalla det en fortsättning på den mörka materian, men den handlar om Lyra och Will och tidsmässigt är det några år efter The Subtle Knife.

Inte superspännande eller superbra, men lite mysig läsning om man tycker om den mörka materian och gärna vill befinna sig lite längre i den världen. För det är ju så med böcker man tycker riktigt mycket om, det kan vara svårt att släppa taget.

Vad jag vet finns det ytterligare en bok om den här världen, Once Upon a Time in the North, om en yngre Lee Scoresby, och även en bok som vetenskapligt förklarar Pullmans triologi, The Science of Philip Pullman's His Dark Materials av Mary Gribbin och John Gribbin.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Ja, just det, jag vill gärna också tillbringa litet mer tid med Will och Lyra! Tack för att du påminde mig om de här böckerna.

Holly Hock sa...

Varsågod. Någonstans har jag också läst att Pullman ska ha/kommer att skriva ytterligare en bok "The Book of Dust" (eller liknande), men jag tror inte den finns ännu. Däremot kommer han ju med en ny bok i vår, "The Good Man Jesus and the Scoundrel Christ". Intressant titel! /Therese