fredag 4 september 2009

Pharmakon

Boken handlar om William Friedrich, framstående psykolog/psykiater utbildad vid Yale. Men den handlar också om hans son Zach och en av hans studenter Casper Gedsic, för smart för sitt eget bästa. Om jag inte misstar mig är Zach författaren Dirk Wittenborns alter ego och boken till viss del självbiografisk. Lyssna gärna på när Dirk Wittenborn själv berättar om sin bok nedan, han gör det mycket bra.

Under läsningen funderar jag mycket på vad det innebär att vara lycklig. Och hur det är att vara förälder och vilja att ens barn ska vara lyckliga och samtidigt låta dem leva sina egna liv och fatta sina egna beslut. Som jag ser det känner sig William och hans fru Nora sig verkligen lyckligt lottade som ändå överlevde skandalen med Casper. Samtidigt blir de ganska forcerade då de ständigt går runt och "är lyckliga", fast det naturligtvis inte alltid är fallet.

Boken är uppdelad i fyra olika delar, olika böcker. Och det är bra, för åtminstone den första boken är annorlunda mot de andra. Den är mer thriller-betonad och jag skyndar fram över sidorna för att får reda på hur det går med hans lyckopiller och behandlingen av Casper. De andra delarna är inte lika spännande på det viset, men de vinner istället i humor. William Friedrich är hysteriskt roligt emellan varven.

Jag hade gärna önskat mig mer av slutet. Det lämnas väldigt öppet och man får i stort sett inte reda på hur det har gått för någon. Det hade jag gärna velat veta, åtminstone lite och för några.

Inga kommentarer: