lördag 26 september 2009

Min mässa

Så har då även jag besökt bokmässan, i torsdags. För mig är det barnpåjulafton-känslan och en dag går ju alldeles för fort! Jag åker alltid därifrån med tanken att jag inte hunnit allt, missat hälften och glömt bort vad jag egentligen ville lyssna på, inhandla, kika lite mera på. Spelar ingen roll hur jag förbereder mig. Och när jag står där i någon monter och kollar på massa fina böcker kommer jag på mig själv med att tänka att "nej du Therese, nu måste du ta dig i kragen och börja läsa ordentligt mycket mer". Hur kan det komma sig? Var kommer denna hets ifrån?

Största behållningen för mig i år är som vanligt English Bookshop. Jag fick nästan skavsår bara av att traska runt i deras monter och försöka ta in allting. Största nöjet med att handla böcker tycker jag är just att välja och bestämma vilka man vill köpa. Det är många olika faktorer som man måste väga noggrannt mot varandra. Böckerna får gärna vara lite olika tjocka, olika författare (oftast iallafall), blandat inbundet och pocket, gärna storpocket, lite varierande framsidor och några titlar som jag tänkt ut redan innan, men också något impulsköp, som känns kul just här och nu. Ja, det gäller liksom att dra ut på nöjet så mycket det bara går.

Mer bokmässa kommer jag iallafall skriva upp på min önskelista inför nästa år. Mer tid att bara strosa runt, ströbläddra mellan montrarna, sitta ner och fika i lugn och ro, läsa och betrakta.

Inga kommentarer: