tisdag 1 september 2009

The Amber Spyglass

Nu börjar det då alltså dra ihop sig för Lyra och Will. Det är ganska högt tempo igenom hela boken och nu får man också svaren på vad som hänt Serafina Pekkala, Lee Scoresby, Wills pappa, Mary Malone och alla de andra. Det är spännande och jag tycker verkligen om den här triologin, men jag upptäcker när jag står och pratar om den med elever att jag har svårt för att kortfattat få fram vad den handlar om. Jag tycker det är ganska invecklat faktiskt...

Och ska jag ha någonting att invända så är det nog att jag till att börja med inte riktigt köper Lyras argument för varför hon absolut måste till dödsriket. Jag kanske är känslokall och hårdhudad, men säga förlåt? Det borde hon väl kunna göra ändå på något annat sätt? När hon och Will väl är där tycker jag att det kommer fram andra skäl som är mer berättigade, så på det stora hela så klagar jag inte.

Förresten så är änglarna coola. Och så heter de så vackra namn. Lyssna bara på det här: Xaphania. Mycket vackert!

Som jag har förstått det finns det två böcker till som handlar om personer från triologin: Lyra's Oxford och Once upon a time in the north. De ska läsas med vid tillfälle.

Förresten 2, så har böcker fött en önskan hos mig att någon gång få se ett riktigt ordentligt norrsken. Någon som har sett ett? När och var är bästa chansen för norrskensskådande?

Inga kommentarer: