tisdag 4 augusti 2009

booker longlist

De säger att det är ett starkt startfält i årets Bookerlånglista. Jag själv är inte människa att avgöra om detta stämmer, alldeles för många namn är ännu okända för mig. Här kommer ändå några kommentarer till listan:

The Children's Book av A S Byatt - otroligt vacker bok som jag tycker låter mycket intressant. Hon har vunnit priset en gång tidigare och initialerna står för Antonia Susan.

Summertime av J M Coetzee - alltid mycket bra, alltid mycket mörk. Han har vunnit priset två gånger tidigare.

How to paint a dead man av Sarah Hall - underbar titel. Jag har tidigare läst hennes The Electric Michelangelo som jag tyckte var bra men lite tung.

Me Cheeta av James Lever - en bok om en filmstjärneapa, kul!

Wolf Hall av Hilary Mantel - tydligen favorittippad.

The Little Stranger av Sarah Waters - utan att ha läst en enda bok på listan, utan baserat på tidigare lästa böcker, är hon just nu min solklara favorit.

Korta listan kommer 8 september. Må bästa bok vinna.

Inga kommentarer: