onsdag 1 april 2009

City of Thieves

Den här var andra boken från the English Bookshops bokklubb, skriven av David Benioff, och helt klart en sån bok jag inte hade valt att läsa själv. Men jag är väldigt glad att den dök upp i min brevlåda och att jag läste den för rolig var den (och bra).

Den utspelar sig i Leningrad under tyskarnas ockupation under andra världskriget och det är vinter och jättekallt och jätteont om mat. På grund av olyckliga omständigheter blir Lev och Kolya tillfångatagna och inkastade i samma cell. Dagen efter får de ett uppdrag av den ryske generalen i utbyte mot sin frihet. Uppdraget är att på mindre än en vecka fixa fram ett dussin ägg som han behöver till sin dotters bröllopstårta.
Uppdraget i sig är bara jätteroligt och ni kan ju tänka er fortsättningen. Lev och Kolya är verkligen diametralt olika och påminner mig om andra "par" inom litteraturen, kanske framförallt Don Quijote och Sancho Panza. Det är definitivt ingen slående likhet, men det är ändå någonting med deras uppdrag och vart de för dem som påminner mig om deras spanska bröder.

Som sagt, historien utspelar sig under andra världskriget och vissa bitar är riktigt ruggiga. Hela boken är däremot rolig, jätterolig faktiskt, speciellt historien med hönan som de hittar. Nej, helt klart kul med en bok som överraskar. Mycket bra val!

Inga kommentarer: