lördag 28 februari 2009

min elev, jag och ajvide

Nu tycker min elev att jag efter Pappersväggar är redo för lite tyngre grejor, så nu har hon lånat mig Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda. Så den får jag ju läsa nu naturligtvis. Det roliga är dessutom att hon egentligen är superrädd om sina böcker. Hon är så mån om att böckerna ska hålla sig fina att hon förmanar mig flera gånger att "läsa försiktigt" och "vara rädd om ryggen" (ja, inte min alltså, bokens). Så jag läser med andakt.

Vi har diskuterat Pappersväggar en hel del och det roliga är att vi tycker bäst om samma noveller. Kanske är det de två novellerna som är klart bäst, eller så har vi helt enkelt lika smak. Jag tror på det senare.

3 kommentarer:

Jenny B sa...

Vilken jättegullig och engagerad elev du har! Jag tycker så mycket om Hanteringen av odöda. Den handlar ju om människor som förlorat någon de älskat, och han visar fram såväl den starka kärleken som den stora sorgen så att det bara skär i hjärtat. Ja, och så börjar ju allt det här spännande, OCH den kluvna känslan när någon man ville få tillbaka från de döda faktiskt kommer tillbaka...

Catrin sa...

Jag förstår din elev precis. Jag lånar inte ut böcker till vem som helst! Därför är min bokcirkelkollega Cattis så glad över att hon tillhör dem som FÅR låna ...

Anonym sa...

Den låter riktigt intressant! Och ja, jag känner mig också mycket hedrad över att få låna böcker av henne. Hon är naturligtvis hur skärpt, kreativ och rolig som helst. Och som vanligt är hon inte medveten om hur bra hon är. /Therese