onsdag 4 mars 2009

Dreams from My Father

Det här är alltså Barack Obamas självbiografi som han skrev när han var 33-34 år gammal. Och just det är ju intressant, att han skrev den innan hela den här presidenthysterin började. Det känns mer äkta då tycker jag, och inte som någon politisk propaganda. Jättebra är det hursomhelst! Jag är helt förundrad. Hur kan en person vara så begåvad och smart? Ja, Obama har höga förväntningar på sig och jag tycker ändå det verkar som om att det för en gångs skull är rätt man på rätt plats.

Boken berättar om hans uppväxt på Hawaii, Indonesien och USA. Hur han brottas med sin svarta identitet och hur stor roll hans pappa spelar i hans liv, trots att han bara träffar honom helt kort när han är tio år gammal. Speciellt den här "svarta/vita"-problematiken tyckte jag var mycket intressant att läsa om. För mig är det en ganska bisarr känsla. Jag förstår vad han skriver, och samtidigt tror jag inte att jag ändå riktigt kan förstå vilken betydelse detta med ras spelar i det amerikanska samhället.
Likadant det här med hur han börjar bygga sin politiska platform som organisatör i Chicago. För mig som svensk känns det ganska främmande, men i USA fungerar och arbetar man inom politiken på ett annat sätt än vad jag är van vid här i Sverige, i Europa. Så, det är också mycket intressant att läsa och lära sig mer om.
Och allt detta grubblande han verkar ägna sig åt konstant. Jag tänkte flera gånger att håller man på och grubblar så där över allting, så blir man nog antingen knäpp, eller USAs president.

Inga kommentarer: