fredag 12 december 2008

Framtidens boklådor

Det har varit en hel del prat om Akademibokhandelns framtida inriktning och vilka konsekvenser denna trend får för bokhandlarna. Jag får lätt, som många andra, domedagsdepression, sliter mitt hår och undrar var ska detta sluta?

Självklart måste en bokhandel gå ihop sig, precis som vilken annan affär som helst. Lika självklart är jag livrädd för den likriktning som är oundviklig om varje bok måste skapa sin egen försäljningssuccé för att förtjäna sin plats på hyllan. Är det möjligt att idag driva en högkvalitativ bokhandel i konkurrensen med de billiga nätbokhandlarna?

Samtidigt som jag älskar att gå in i en "riktig" bokhandel, gå och lukta bland hyllorna, diskutera och få tips från kunnig personal, fyller nätbokhandlarna också ett behov. Jag handlar både här och där, mest här eftersom Skövde inte har så mycket bokhandlare kvar.

Men jag vill ha både och.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Jag har också funderat på vad som är bäst: tänka på egna plånboken och leta upp det billigaste exemplaret på nätet, eller lägga några extra kronor/tior på att köpa en bok hos en bokhandlare som jag vill stödja. Om man köper den billigaste boken kanske man har råd att köpa flera. Men jag känner ändå att jag vill göra mitt lilla för att de boklådor med brett urval skall finnas kvar. Speciellt små förortsboklådor vill jag stötta genom att köpa de mest dammiga, überintellektuella bokstackare jag hittar där... Vet inte om det betyder något när nu alla andra också faktiskt kan handla vad de vill på internet. Men jag tycker verkligen om att gå i en riktig affär och plocka och titta på det jag skall köpa.

Anonym sa...

Jag håller med dig! /Therese