onsdag 22 oktober 2008

Författarbesök

Ikväll var jag och lyssnade på Håkan Nesser i Vara. Vara ligger längre bort än vad man kan tro, så med andan i halsen kom jag inskyndande på deras fina konserthus minutrarna innan det hela satte igång. Jag har hört honom prata ett par gånger förrut och han är alltid mycket underhållande och pratar nästan likadant som han skriver faktiskt.

Ämnet för kvällen var framförallt hans senaste bok, Berättelse om herr Roos, men han kryddade också med flera små anekdoter och historier och han svarade frikostigt på frågor. Vi fick reda på hur det kom sig att han började skriva romaner, vad han tycker om Brasilien och att Barbarotti-kvartetten istället kommer att bli en kvintett. Jag var ju tvungen att påbörja läsningen av hans senaste bok, och har kastat mig över de första kapitlen och de bådar gott vill jag lova. Av det lite dryga tjugotalet böcker han givit ut har jag läst nästan allt och jag menar att han blir bara bättre och bättre för varje bok. En ny bok av Nesser skapar därför alltid stora förväntningar hos mig, så jag blev besviken när han pratade om att han funderade på att sluta när han skrivit 25 böcker. Jag ser ingen anledning att sluta så länge hans författarskap utvecklas, vem vet då vilka storverk som aldrig kommer att berättas? Vi får hoppas att hans egen berättarlusta blir för stark, att han helt enkelt inte kommer att kunna hejda sig!

Det är i år tio år sedan hans bok Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö utkom och han har tydligen tidigare lovat att i år avslöja vem som egentligen är mördaren. Så, den 19 november i svt kanal 1 kommer de först att visa filmatiseringen för att sedan efteråt komma med det stora avslöjandet. Mycket spännande, jag måste läsa om boken för att fräscha upp minnet och spekulationerna. Dessutom är det ju ett utmärkt tillfälle att bjuda in några kompisar och ha en trevlig kväll tillsammans samtidigt som man får se om man gissat rätt.

Inga kommentarer: