fredag 9 mars 2012

Jag lever med Tessa

Vissa händelser i livet, människor man möter eller drömmar man haft fortsätter att följa med under lång tid efteråt. De blir som följeslagare som går vid ens sida och som man fortsätter att föra en dialog med och spegla sitt liv mot. Bredvid mig går Tessa.

Tessa är den 16-åriga tjej som i Jenny Downhams bok Innan jag dör är sjuk i cancer och skriver en lista på saker hon vill göra och uppleva innan hon, dör. Att det är sorgligt är verkligen inte svårt att förstå, men Tessa är så mycket mer. Hon är modig, den modigaste tjej jag någonsin träffat. Som fortfarande vågar drömma trots de urusla odds livet gett henne. Som blir arg, jättearg, för att hennes pojkvän kommer fortsätta leva efter hon själv gått bort. Som trotsar sjukhus och läkare och kräver att själv få välja villkoren för hur hon ska dö. Det finns så mycket här att fundera över och prata om, högljutt och hetsigt och stillsamt och med gråten i halsen. Tessa kommer vara med mig länge, länge till.

Av Sara-Sofia har jag fått tipset om Alice's Bucket List. Läs.




4 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Låter som en viktig men jobbig bok att läsa...Underbar låt av Laleh!

Holly Hock sa...

Visst är Laleh bra?! Hon spelades på radion precis när jag skrev de sista raderna på inlägget. Mycket lägligt. Boken är fantastiskt bra! Det var ett tag sen jag läste den, men Tessa tänker jag ofta på fortfarande. /Therese

Elin sa...

Läste "Before I Die" väldigt tidigt i tonåren och den gjorde otroligt djupt intryck på mig. Under flera år har Tessa alltid funnits i mina tankar. Samtidigt som jag vill gråta över hennes hemska öde ger den en påminnelse om att själv ta vara på livet. En viktig bok att läsa!

P.S. Älskar Laleh!!

Holly Hock sa...

Det är bokens stora plus, tycker jag, att det är inte bara en "gråtbok". Sådana finns det många. Ofta tycker jag att döende människor romantiseras i litteraturen och beskrivs som väldigt ädla och med gudomliga insikter (lite lätt överdrivet, men ändå). Därför är det befriande att Tessa faktiskt är riktigt jobbig mot sin omgivning och allt som oftast driver dem till vansinne. Samtidigt som hon är otroligt modig. Det gör den här boken speciell. /Therese