torsdag 22 september 2011

Fantastiska Funke och dagens första mässa

Dagens mässa började med invigningstal av Herta Müller. Hon är verkligen liten, otroligt snyggt klädd och så skarp! Fotograferna flockades som flugor och även om Herta är dödsallvarligt under hela talet så spricker hon upp i ett förlösande leende när hon får ta emot publikens applåder. Det kunde inte blivit en bättre start på årets mässa!

Jag och Metta var också och lyssnade på ett seminarium med tre olika tyskspråkiga författare och en litteraturprofessor. Jag är verkligen inte insatt i dagens tyskspråkiga författare, och just därför tycker jag om att gå på den här sortens seminarium. Man får liksom lite koll med en gång. Fascinerande var det också att seminariet simultantolkades. Tolken var helt otrolig.

En annan ny författare för mig är Cornelia Funke. Och vilken historieberättare hon verkar vara! Det var helt fantastiskt att lyssna till henne och jag tror alla de böcker hon pratade om lät helt underbara. Hon sa så mycket bra saker (kanske får det bli ett eget inlägg), men mest gillade jag nog att hon ingav hopp.

Hästtjej som jag är kunde jag heller inte motstå ett seminarium med Lin Hallberg. Hon gör verkligen ett försök att förnya hästboksgenren. Hennes seminarium väckte också mycket tankar. Kanske får det också bli ett eget inlägg...

Vi passade också på att vara med som publik när de spelade in dagens Babel. Naturligtvis var det kul att se alla gäster och Daniel Sjödin, men mest intressant var nog att se hur spänd han var precis innan sändning. Han såg direkt plågad ut, men så fort kamerorna rullade förvandlades han till den stabila, kunniga programledaren som jag är van att se. Fascinerande!

Det var en riktigt bra första dag som avslutades med trevligt mingel. Vad månne morgondagen bjuda på?

Inga kommentarer: