måndag 29 augusti 2011

When God Was a Rabbit



















Läs den här boken! Sarah Winmans debutroman tillhör definitivt en av sommarens höjdpunkter för mig. Boken handlar om Elly och vi får följa hennes uppväxt i London tillsammans med hennes udda kompis, hur hennes föräldrar vinner pengar och flyttar ut på landet för att öppna ett B&B. Sen tänker jag inte berätta mer. Jo, jag måste berätta om hennes bror, Joe. Älskade Joe, som är den enda som ser henne för den hon är och därför en livsviktig del av hennes liv. Jo, också måste jag skriva om stämningen som Winman, genom en lyckad blandning av språk, karaktärer och intrig, trollar fram i sin bok. Den är mysig, på just det där sättet som jag älskar. Dessutom är den sorglig, också på det där sättet som jag älskar.

Nu skulle egentligen det här inlägget vara slut. Men, jag måste bara skriva av mig en reflektion till. Ni vet, Ellys föräldrars B&B? Självklart flockas det en liten skara, lagom excentriska, människor där som tillsammans bildar en sorts storfamilj. Och jag tycker alltid detta fenomen dyker upp, att det verkar så avslappnat och härligt. Jag tilltalas verkligen av idén om en storfamilj. Samtidigt är jag smått övertygad om att jag själv skulle avsky att själv tillhöra en. Märkligt va?

Hursomhelst, jag rekommenderar varmt, When God Was a Rabbit!

Andra som bloggat om samma bok är Cinnamon Books, hyllan och Dark Places.


  

2 kommentarer:

Lotta - hyllan sa...

Åh visst var den bra. Jag måste läsa om den snart igen känner jag.

Holly Hock sa...

Jag tycker den är speciell, så den kommer få en speciell plats i min bokhylla. Väldigt bra! /Therese