söndag 27 februari 2011

Sträckläsning - Tomorrow-serien

Ett stort plus för mig är faktiskt att böckerna utspelar sig i Australien. Det är så mycket jag känner igen, allt ifrån hur man lever på australiensiska landsbygden till high school till bushen. Och Forty-Hour Famine (nämns i början av kapitel 13, Burning for Revenge).

Forty-Hour Famine är en insamlingskampanj där pengarna går till att försöka lindra svälten i världen. Det hela går till så att ungdomar uppmanar folk i sitt samhälle att sponsra dem mot att de genomgår 40 timmar utan mat. De 40 timmarna genomförs samtidigt i hela Australien och ses som en symbolhandling för att öka förståelsen och medvetenheten för de människor som inte har ett välfyllt kylskåp i närheten.

Som jag kommer ihåg var Forty-Hour Famine roligt samtidigt som jag verkligen kände att jag bidrog. Vi var ute i grannskapet och knackade dörr och lyckades samla ihop en hel del pengar. Sen tillbringade vi våra 40 timmar utan mat hemma hos en kompis och sov över och hade allmänt jätteroligt. Enligt reglerna var det tillåtet att dricka fruktjuice och äta Barely sugar och jag kan inte minnas att jag någon gång var direkt vrålhungrig. Vi har det alldeles för bra i Australien och Sverige (och vi drack väldigt mycket fruktjuice).
   

Inga kommentarer: