onsdag 5 januari 2011

Tomorrow-seriens litterära kompisar

Ni känner säkert igen känslan av att vissa böcker kommunicerar, ja, pratar med varandra*? De hänger liksom ihop och verkar trivas när de får vara med i samma litterära diskussioner. Jag har funderat lite över vilka andra böcker Tomorrow-serien gärna pratar med och kommit fram till några förslag:

Robinson Crusoe/Daniel Defoe
Lord of the Flies/William Golding
The Hunger Games/Suzanne Collins
On the Beach/Nevil Shute
The Body/Stephen King

Vad säger du? Fler förslag?

*Intertextualitet, jag vet, men det är ett ganska tråkigt ord. Tycker jag, tra la la.

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Väggen av Marlen Haushofer - en väldigt bra bok om du inte läst den!! Om en kvinna som blir ensam kvar i en alphydda efter någon slags katastrof som har skapat en "glasvägg" mellan henne och resten av världen.

Atwoods Syndaflodens år som jag nyss läst är också lite av överlevarbok.

The body måste jag kolla upp (jag har lite dålig koll på King sedan 1989 eller så. En del är ju riktigt bra, och annat är så dåligt att jag gråter när jag tänker på det. Man vet aldrig riktigt vad som är vad förrän man testat!)

Holly Hock sa...

Väggen har jag hört talas om förut. Gott tecken att du också rekommenderar. Historien låter ju helt skruvad, men skruvat är ofta bra. The Body är den historia som ligger till grund för filmen Stand by Me. Helt fantastiskt bra. Enligt mig. /Therese

Vixxtoria sa...

Aha. Det är alltså den som heter Sommardåd på svenska, och den King-bok (det är ju egentligen en långnovell) som jag läst flest gånger. Minst tre i alla fall.

Att kalla "Väggen" skruvad är på sätt och vis fel, för det är liksom en väldigt allvarlig bok. På ett bra sätt. Men jag tror verkligen du skulle gilla den, så läs den vid tillfälle!

Vixxtoria sa...

Måste förresten vara jobbigt med alla dessa röddagar som gör att ditt bokpaket inte kommer fram tillräckligt snabbt :-D

Holly Hock sa...

Nej visst, men vissa böcker tycker jag låter skruvade när man försöker berätta vad de handlar om. Hungerspelen är en annan sån. Ja, alla dessa röda dagar, då ingen jobbar, inte ens brevbäraren. Å andra sidan är det all ledighet som ger extra mycket lästid. De brukar vara snabba på English Bookshop, bara de har böckerna hemma förstås. Och visst vill jag bara läsa hela serien, NU, men annars går det egentligen ingen nöd på mig. Att-läsa-högarna har växt sig ganska höga, milt uttryckt. /Therese