måndag 10 januari 2011

Sträckläsning - Tomorrow-serien














Medan jag läser Tomorrow-serien funderar jag så klart en hel del på den mer krigiska aspekten. Hur troligt är det egentligen att Australien skulle kunna bli invaderat på det här viset? Vilka potentiella länder skulle möjligen kunna genomföra invasionen? Skulle det kunna hända oss i Sverige? Ikväll har jag diskuterat detta ämne tillsammans med en kompis som är mer insatt än jag i såna här frågor. Han, ja tänka sig, det är faktiskt en han, menar att det faktiskt är ett inte helt otroligt scenario. Vi gick inte direkt in på detaljerna hur invasionen genomfördes, men ser man till motivet, att skaffa mera mark till en stor befolkning, så är det inte ett helt otänkbart motiv för invasion. Han menade att det är ganska troligt att ett framtida krig kommer att handla om naturtillgångar som olja, gas, dricksvatten eller land.

Vad gäller en invasion av Australien är det såklart Kina man först kommer att tänka på som tänkbar fiendemakt. En stor, snabbt växande befolkning i ett land som ligger i samma "del" av jordklotet, ja, det ligger kanske närmast till hands. Däremot tyckte han inte det verkade riktigt troligt att västvärlden, med Storbritannien och USA i täten, skulle "glömma bort" Australien så fort. I boken får jag uppfattningen att det främst är Nya Zeeland som ställer upp och på allvar kämpar emot ockuperingen. Min försvarskunnige kompis menar att Storbritannien och USA aldrig skulle tillåta en invasion av Australien utan att ingripa, så till vida deras egna trupper inte är mycket upptagna på annat håll. Och det vet vi ju faktiskt ingenting om hur det är ställt med det i Marsden-världen.

Vi pratade också om ett liknande öde skulle kunna drabba Sverige. Sverige är trots allt Europas tredje största land till ytan och vi har en förhållandevis liten befolkning. Vilka skulle eventuellt kunna tänkas vara intresserade av vår mark? Och vilka skulle komma till vår undsättning?

2 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Tyskarna kanske vill åt våra älgar?

Nä men vad finns det för land som kan tänkas vilja ha skog och kust i oändlighet...svårt!

Vilka som skulle komma till undsättning är väl inte helt självklart när vi inte är med i nato, men tror ändå att EU, FN osv inte skulle vara sena med att ingripa.

Holly Hock sa...

Om vi ska tänka stort land med mycket folk, relativt nära, så tänker nog jag närmast på Ryssland. Och i så fall är det nog hela Skandinavien som ligger risigt till och inte bara Sverige.

Jag hoppas också innerligt att det finns några som är intresserade av att hjälpa oss om nöden så kräver. Vi är ju med i det europeiska samarbetet med Nordic Battle Group, så vi får väl hoppas att det betyder något.

Fast mest av allt hoppas jag såklart att vi får vara i fred. /Therese