onsdag 27 oktober 2010

Det här är inte en pudel














Först vill jag bara tydligt klargöra: Jag har absolut ingenting emot pudlar. Alla pudlar jag har träffat har varit mycket trevliga hundar.

Så. För tillfället läser jag Muriel Barberys Igelkottens elegans och där finns en helt underbar beskrivning av pudeln. Att jag skrattade lite extra har helt att göra med att min sambo, av någon outgrundlig anledning, hyser en mycket stark motvilja mot just pudlar. Jag älskar honom ändå och kan inte låta bli att bjuda på "pudel-beskrivningen".

Pudlar är som bekant sådana där krullhåriga hundar som ägs av inskränkta pensionärer, mycket ensamma och ömhetstörstande damer eller portvaktsfruar som sitter och ugglar i sina murriga lägenheter. Pudlar kan vara svarta eller aprikosfärgade. De aprikosfärgade är odrägligare än de svarta, som inte luktar lika gott. Alla pudlar stormskäller för minst småsak, men särskilt när det inte händer något. Stelbent trippar de efter sin husse eller matte utan att röra på resten av den korvliknande kroppen. Framför allt har de små svarta, stickande ögon i intetsägande ögonhålor. Pudlar är fula och dumma, underdåniga och självgoda. Det är pudeln i ett nötskal.

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

*fniss fniss*

När jag för många år sen tog körkort så lovade mig min lillebror 100 kronor för varje pudel jag råkade köra över. Han beskriver nog pudlar ungefär som din sambo.

:-)

Holly Hock sa...

Go lillebror! hälsar sambon.

Ingrid sa...

Även om jag egentligen tycker om alla hundar så tillhör inte pudeln favoriten... tack för att du delade med dig av den väldigt träffande beskrivningen på just... pudeln. Ju mindre sort- ju bjäbbigare. Pudelbjäbb är något av det mest irriterande som finns...
:-)(min egen hund håller helt med mig :- :-)

Mrs. B sa...

Å vilken elak och okunnig beskrivning! Känner att jag måste komma till pudlarnas försvar. De är ju fantastiska hundar. Och smartare än många människor höll jag på att skriva. Fast de ska helst vara av standardstorlek. Pudlarna, alltså. Sedan varken dreglar de eller hårar ner, vilket är mer än man kan säga om många andra jyckar (och människor).

Holly Hock sa...

Som sagt, jag har bara träffat trevliga pudlar. Men just pudlar verkar vara en ras som framkallar starka känslor. Och det är ju en målande beskrivning, om än väldigt kategorisk. /Therese