tisdag 6 april 2010

Lutyens & Rubinstein - Notting Hill

Skärtorsdagens förmiddag tog jag tunnelbanan till Notting Hill Gate. Väl där svängde jag upp på Pembridge Road norrut för att nästan genast svänga vänster och fortsätta uppför Kensington Park Road, som löper parallellt med den mer kända Portobello Road. Just den här dagen sken faktiskt solen och det är verkligen vackra kvarter att vandra i. Och tur är väl det, för det var en liten bit att gå. Det känns ju alltid längre första gången man försöker leta sig fram någonstans och här var det så pass långt att jag till och med var nära att ge upp och vända i tron att jag gått fel.

Jag är glad att jag fortsatte, för Lutyens & Rubinstein är också en helt underbar bokhandel. Jag tror inte den har hållt öppet särskilt länge, något år eller så kanske. Men den är definitivt ett måste för bokälskaren i London. Precis som kvarteren den ligger i var bokhandeln snyggt designad med stilrena svarta bokhyllor och espressomaskin i rostfritt i källaren. Den här stilen kan i värsta fall bli ganska kall och opersonlig tycker jag, men här hade de samtidigt lyckats skapa den där mysiga känslan jag menar är så otroligt viktig. Inbjudande skyltat var det också och trevlig personal. Trots att den inte är jättestor är det här också en bokhandel att strosa runt i och botanisera.

2 kommentarer:

Mrs. B sa...

Vad härligt med alla bokhandelstips! Jag påbörjade en liknande bloggvandring i Londons boklådor en gång, men tog mig aldrig ur de egna kvarteren - din "serie" är så mycket bättre!

Holly Hock sa...

Tack så mycket! Men du anar inte hur avundsjuk jag är på dig som har tillgång till alla dessa fina boklådor. Förresten, du kanske har något tips på någon jag missat som jag kunde upptäcka nästa gång? /Therese