torsdag 15 april 2010

4.50 from Paddington

För tillfället är jag som uppslukad av Haruki Murakamis böcker, men, jag har också läst ut min tredje Agatha Christie-deckare med miss Marple. I 4.50 from Paddington har det gått så långt att miss Marple till och med måste leta reda på liket själv för att hitta ett mord att utreda. Nja, helt själv kanske var att ta i, hon har hjälp av den mycket rådiga Lucy Eyelesbarrow som arbetar som hembiträde.

Bland ingredienserna i den här typiska deckaren finns också ett stort gammalt hus, en familj med familjehemligheter och en doktor som gör hembesök. Precis så som jag tycker om dem. Och som vanligt är miss Marple liksom bara med i utkanten av historien och ställer de där lite konstiga frågorna som hjälper polisen och inte minst hembiträdet att förstå hur allt hänger ihop. Ibland får jag till och med känslan att miss Marple nästan redan från början vet hur det mesta har gått till och sen sitter och ruvar lite förnöjt på sina kunskaper.

Det här är som sagt sista boken i min vintriga, och blygsamma, Christie-festival. Kul var det och kanske att det får bli ett årligt återkommande evenemang.

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Det här är en av mina Marple-favoriter :-)

Det är sant att man ofta får intrycket av att hon vet hur det gick till från början, men de roligaste böckerna tycker jag är när de slutar med att hon spelar en roll för att avslöja mördaren. Eller ibland övertygar hon någon annan att spela en roll för att locka mördaren i fällan...

Jag håller sedan 2-3 år på med ett långsiktigt projekt att läsa igenom alla Christies böcker. Det går lite i vågor, men jag tror jag läst uppemot 50 böcker vid det här laget. Åtminstone 80 har hon skrivit, så det är några kvar. Problemet är att det är de böckerna som är allra svårast att få tag i...

Holly Hock sa...

Precis som hon gör i "4.50 from Paddington". Jag har ju också någon sorts målsättning att någon gång komma igenom alla hennes böcker. Menar du att inte alla går att få tag på? Vilka titlar gäller det? Man är ju så van vid att det bara är att beställa liksom. /Therese

Vixxtoria sa...

Holly: Jag har inte helt koll på vilka titlar jag inte har fått tag i längre. Jag har läst så pass många att de jag har kvar är just de som man nästan aldrig ser nuförtiden. Man får kolla in Tradera, Bokbörsen och mystiska loppisar för att få samlingen komplett.

Jag brukar se det som ett litet projekt då och då att stämma av listan med lästa Christie-böcker mot listan över alla böcker hon skrivit och se vilka jag inte läst som man kan få tag på. Men jag vill ju läsa, och inte primärt äga, vilket gör att jag tvekar att betala 450 kronor för en sliten pocket från 1932 bara för att det är en Christiebok jag inte läst...

Men säg till om du tänker läsa igenom allihop – du kanske kan få köpa min samling så småningom. Eller låna i alla fall :-)

Holly Hock sa...

Jag har inte alls kommit så långt i min läsning. Men när det börjar bli dax, då hör jag av mig! ;)
/Therese