söndag 3 januari 2010

Intimacy

Någonstans läste jag att Hanif Kureishis Intimacy är som en Catcher in the Rye fast med en vuxen man som huvudperson. Stämmer bra tycker jag. Jag tycker jättemycket om Holden Caulfield, men jag är inte lika säker på att jag tycker om Kureishis huvudperson som går igenom någon sorts livskris där han planerar och även tillslut faktiskt lämnar sin fru och deras två små barn.

Romanen utspelar sig under ungerfär ett dygn, ett dygn där han rannsakar sig själv, sitt äktenskap och förhållandet han haft vid sidan om. Det är otroligt bra skrivet, men jag har svårt att ha förståelse för någon som tänker lämna sina barn. Det är för mig nästintill otänkbart. Så jag har blandade känslor för den här lilla romanen. Rackarns bra skrivet, men för mig näst intill obegripligt.

Inga kommentarer: