måndag 19 oktober 2009

The PowerBook

Ali, eller Alix för x marks the spot, skriver historier åt kunder som kontaktar henne via mejl. En natt får hon ett meddelande, "Freedom, just for one night."
Historien som knappas fram på tangentbordet flyger genom historien och olika länder. Men vem styr? Och vem har makten över hur historien ska sluta? För visst är det så att Ali och hon som önskade en natt av frihet inleder ett förhållande, avslutar och börjar igen (hon är förresten rödhårig, precis som de flesta av Wintersons litterära damer).
Som så ofta hos Winterson är det en otroligt vacker kärlekshistoria. Och vemodig, naturligtvis. För visst är det så att kärlek är inte alltid lätt, och vågar man egentligen våghalsigt följa sitt hjärta? Utan garantier om ett lyckligt slut.
Lägg märke till det vackra omslaget. Bakgrunden består av tulpaner och syftar på den första berättelsen i romanen om en flicka som kläs ut till pojke med hjälp av en tulpankvist och två tulpanlökar.

3 kommentarer:

Tekoppen sa...

Innan du började med ditt djupdyk hade jag tänkt att jag skulle läsa apelsinboken, Fyrvaktaren och Skrivet på kroppen - sen fick det räcka. Nu sitter jag här och ska snart läsa Passionen och har skrivit upp samtliga Jeanettes titlar på min vill-läsa-lista. Du lyckas verkligen skriva om dem på ett sätt som känns betydligt mer lockande än alla tidigare beskrivningar jag läst. Stort tack för det!

Jenny B sa...

Jag minns inte om jag redan har hunnit kommentera, men i så fall säger jag en gång till att det har varit riktigt intressant att läsa dina djupdyk i Wintersons böcker. Jag har bara läst Powerbook, inte tyckt om den och inte blivit intresserad av att läsa mer. Men när jag har läst vad du har skrivit så har du väckt min nyfikenhet på Jeannette Winterson igen! Tack för det!

Holly Hock sa...

Tack tack, båda två. Jag tycker ju som ni förstår att hon är en fascinerande författare. Men hon har ju en säregen stil och vissa av hennes böcker är mer lättillgängliga än andra. /Therese