torsdag 20 augusti 2009

The Subtle Knife

Det här är alltså andra delen i Philip Pullmans triologi den mörka materian (alltså jag börjar bli bra på att läsa mer än första boken i serier numera).

Lyra har gått vidare in i en annan värld där hon tillslut möter Will, även han på ett personligt uppdrag. Will tycker jag är ett välkommet tillägg, fast jag hade gärna sett att Lyra inte är riktigt så "snäll" som hon stundvis är i den här boken. Överhuvudtaget tycker jag nog att hon är alltför anonym i den här boken. Det är många andra karaktärer som pockar på uppmärksamhet. Kanske inget ont i det, men jag tycker om Lyra och saknar henne lite på ett sätt.

Will är däremot också en karaktär att tycka om och han och Lyra ihop har potential att bli riktigt bra i nästa bok. Hans letande efter sin pappa griper verkligen tag i mig och jag har inte svårt alls att förstå just hur otroligt sorgligt och frustrerande slutet på den historian är för Will.

Det är många nya trådar som plockas upp i den här boken och inte alla binds ihop på slutet. En ganska typisk "andra bok" utan något egentligt avslut, utan mer ett avstamp inför bok nummer tre. Jag undrar redan hur det egentligen gick för Serafina Pekkala, Mary Malone och Wills mamma?

Inga kommentarer: